فالووشو

فالوور و لایک و بازدید ارزان اینستاگرام

فالووشو

فالوور و لایک و بازدید ارزان اینستاگرام

ضدیخ بتن

ضد یخ بتن اهمیت ویژه ای در فصول سرما و زمانی که دمای هوا به زیر صفر می رسد، نگرانی از یخ زدن بتن موضوعیت پیدا می کند.شرکت کپکو ارائه دهنده انواع ضد یخ بتن می باشد می توانید با مراجعه به سایت کپکو کالا www.capcokala.com مراجعه بفرمایید.  این مسئله بویژه زمانی اهمیت دارد که بتن قبل از گیرش های اولیه و ثانویه در معرض یخ زدگی قرار گیرد. بتنی که تجربه یخ زدگی در این شرایط را پیدا می کند دچار گسستهای فراوان در ساختار شده و مقاومت نهائی آن به شدت کاهش می یابد. به منظور جلوگیری از این مسئله، افزودنی شیمیائی ضدیخ بتن راهکاری است برای زمانی است که ناچاریم بتن یا ملات را در برابر این پدیده محافظت کنیم.

افزودنی ضدیخ بتن، ترکیبات شیمیائی معدنی و یا آلی هستند که باعث کاهش دمای انجماد آب می شوند. این ترکیبات مواد غیر فراری هستند که با ایجاد بی نظمی در محیط آب، مانع از پیوستگی مولکولهای آب به یکدیگر شده و از انجماد آب جلوگیری می کنند. با افزایش غلظت این ترکیبات، نقطه انجماد آب کاهش می یابد و لذا با کاهش دما، میزان مصرف ضدیخ بتن نیز باید افزایش یابد. رابطه نقطه انجماد و میزان غلظت ناخالصی تابعی از معادله وانت هوف می باشد که می توان از آن برای تعیین میزان ضدیخ مصرفی استفاده کرد.

این مواد فرصت لازم را به بتن می دهند تا پس از عبور از شرایط سرما و افزایش دمای هوا، بدون شکست در شبکه کریستالی، کسب مقاومت های لازم را انجام دهد.

موضوعی که در خصوص ضدیخ باید توجه داشت، این دسته مواد با زودگیر کننده های بتن متفاوتند. زودگیرها اگرچه می توانند نقش ضدیخ را داشته باشند، ولی در بتن نقش کاتالیست را داشته و سرعت هیدراتاسیون سیمان را افزایش می دهند و در مقادیر به نسبه کمتری از ضدیخ استفاده می شوند و اغلب به اشتباه از واژه ضدیخ بتن به جای زودگیر بتن استفاده می شود.

·         ضدیخ های معدنی: نمکهای معدنی با حلالیت بالا و جرم مولی پایین قدرت ضدیخی بالائی دارند. از آنجا که در معادله وانت هوف ما با کمیت مولالیته ماده حل شونده طرف هستیم، هرچه جرم مولی نمک مربوطه کمتر باشد، در وزن های کمتری به میزان بیشتری کاهش در نقطه انجماد خواهیم داشت. شرط حلالیت برای ضدیخ بسیار مهم است و جائیکه ماده در آب حل نشود نمی تواند نقش ضدیخی داشته باشد. نمک طعام یکی از مهمتری کاهنده های نقطه انجماد آب می باشد که ماده ارزان قیمتی بوده و ویژگی حلالیت بالا و جرم مولی پائین را نیز دارد. اگرچه نمکهای بر پایه کلسیم هم می توانند ضدیخ های قوی باشند ولی در بتن نقش کاتالیست واکنش هیدراتاسیون را ایفا می کنند و استفاده آنها در مقادیر بالا می تواند باعث تنش در واکنشهای سیمان پس از افزایش دمای هوا شود.

·         ضدیخ های آلی: ترکیبات آلی که حلالیت بالا در آب داشته و فراریت کمی دارند نیز می توانند طبق قوانین وانت هوف به کاهش نقطه انجماد آب کمک کنند. اتیلن گلایکول و اوره یکی از مهمترین این ترکیبات هستند که به این منظور استفاده می شوند.

از آنجا که ضدیخ در مقادیر بالا کارائی دارند، می توانند تاثیر منفی بر کیفیت و مقاومت بتن داشته باشند و بهتر است که زمانی که ناچار هستیم از این مواد استفاده کنیم. در این مواقع نیز باید تمهیدات مناسب در طرح اختلاط بتن جهت جبران آثار منفی این ترکیبات لحاظ شود. به همین دلیل این ترکیبات معمولا در کشورهای سردسیر که بخش عمده ای از سال را در دماهای پائین سپری می کنند رایج می باشد و در کشورهای معتدل رایج نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.